Ens llevem d'hora per a acostar-nos a Castellterçol a visitar una parella de dòlmens, els dòlmens del Criac. Del primer portem força informació, però del segon no n'hem trobat gaire... ens costarà localitzar-lo!?
A Castellterçol, agafem la carretera que va cap a Granera i aparquem el cotxe cap el quilòmetre 3.6, a una esplanada a la dreta de la carretera. Prenem el camí que surt d'allà i, en poc més de mig quilòmetre, trobarem una corba força tancada a la dreta. El dolmen del Criac es troba a la part del bosquet que queda a la dreta, a la zona de corba. Si ens hi fixem, el veurem des del camí, ja que és a molt poca distància d'ell.
El sepulcre va ser descobert i excavat l'any 1935 per un veí de Castellterçol (Sr. Solé), que hi va trobar diverses restes òssies, de nou, fou excavat el 1938 per un grup d'aficionats de Castellterçol, trobant noves restes òssies, que igual que les anteriors resten desaparegudes i trencant en dos la coberta durant aquests treballs. A partir d'aquí, tenim la constància de com a mínim dues excavacions més, però no se'n coneixien els resultats fins l'any 1947, on Joan Maluquer de Motes en publica 9 individus entre nens i adults.
Segons la informació més actualitzada que disposem, que és la de Tarrús i Carreras, es tracta d'un dolmen simple amb l'accés típic per llosa rebaixada, amb una cambra sepulcral que consta d'unes dimensions internes de 2 metres de llarg, 1.35 metres d'amplada i 1.10 metres d'alçada. Aquesta es troba dins d'una obra tumular d'entre 8/9 metres de diàmetre sense restes d'anell de contenció. Per la tipologia de sepulcre el podem posicionar a la línia temporal vers el Calcolític inicial i l'Edat del Bronze antic, vers el 2700-1800 a.n.e.
Com dèiem a l'inici, també havíem trobat que al mateix bosquet, uns 20 metres més al nord, hauríem de trobar el dolmen del Criac II, pel que comencem a la cerca, però no hi va haver manera, de fet hi ha arqueòlegs que diuen que l'han buscat i no l'han trobat. Potser el sotabosc ja s'ha menjat aquest dolmen. És una pena, pel que tornem a casa amb un regust un pèl amarg. Això sí, tornarem per la zona, ja que tenim nova informació que hem de comprovar.
Me alegra ver que hay nuevos buscadores de dólmenes. No hace falta que te molestes en buscar Criac II, ya en el 1961, cuando Ricardo Batista, escribió el fascículo 1 de los Corpus, el dedicado al Moyanés, no hizo ni ficha, por lo que debía estar muy destruido, de alguno incluso publica el túmulo con alguna losa por encima, por lo que este en esa época estaba ya arrasado. Manuel Lara dolmenhir@yahoo.es
ResponEliminaSalud
¡Muchas gracias por tu comentario y la información aportada! Damos la búsqueda de Criac II por cerrada. Es una lástima que algunos megalitos que existían hace relativamente poco tiempo desaparezcan como si nada...
ResponElimina