Primer jaciment a la Dordogne. Realment, és al que li teníem més ganes, va ser, en part, gràcies a ell, pel que ens vam decidir per a aquest districte francès. Parlem de les conegudes i reconegudes arreu coves de Lascaux. Un temple prehistòric, on podrem veure la pintura dels homes prehistòrics, del Paleolític.
Cal dir, que no van ser les primeres pintures paleolítiques descobertes, aquestes foren les d'Altamira, a Santillana del Mar, Cantàbria, dir però, que els francesos, entre altres, van córrer a descatalogar-les afirmant que, per la seva complexitat, havien de ser modernes (ara sabem que aquestes daten del 35600 al 13000 a.n.e.). Anys més tard, descobriren les de Lascaux i, llavors sí, les catalogaren com a pintures prehistòriques.
Visitarem la reproducció IV, ja que les coves originals resten tancades al públic des de 1963, degut al deteriorament que van patir en pocs anys a causa del CO2 emès per la quantitat de persones que la visitaven a diari: hem trobat que feien la visita unes 1200 persones cada dia. Aquesta reproducció de la cova original és la més moderna, ja que si busquem un xic trobarem fàcilment Lascaux II, que és la reproducció inaugurada al 1983, la desconeguda Lascaux III, que és una reproducció ambulant, en funcionament des del 2012 i finalment Lascaux IV, que va ser inaugurada creiem que el 15 de desembre del 2016, tot i que faltaven algunes parts que van estar llestes i visitables la primavera de l'any següent.
Aquesta reproducció és exactament igual que la descoberta el 12 de setembre de 1940 per quatre adolescents i el gos d'un d'ells, de fet gràcies a aquest gos anomenat Robot, i el seu amo Marcel Ravidat, es va trobar la cova, però no van poder entrar. Ho feren dies més tard el Marcel amb l'ajuda de tres amics, desbrossant l'entrada i accedint a la primera sala, on van veure les primeres pintures.
Les coves de Lascaux (Francès), o Las Caus (Occità), és una cova que, pel que sembla, no va ser habitada. Creuen que era un espai més ritual que altra cosa, un gran espai utilitzat pels Neandertals entre el 18000 i el 15000 a.n.e.
Com podem observar, són pintures d'estil naturalista parietal. N'hi ha que són clarament en perfil, però també n'hi ha en les que els artistes buscaven la tercera dimensió utilitzant ombrejats, punts de vista, deformacions de la roca, etc. En aquesta cova, es documenten més de 1900 motius, dels que part d'ells són gravats, pintures animalistes en perfil, tridimensional, traços sense gaire definició, punts negres, alguna mà humana, etc.
Els gravats eren fets amb sílex, mentre que per a les pintures es feien servir òxids, carbons i colors que aporta la mateixa natura, i que barrejant-los amb resines o greixos, obtenien diferents tonalitats. També hi ha pintures per bufera, bufaven la pintura i pintaven com si fos un aerosol d'ara (no explicarem la manera de fer-ho, però és molt enginyós), encara que la majoria són fets directament amb el dit, o els dits, o utilitzant pinzells rudimentaris a raó de fibres vegetals o animal, sobretot per a donar volum a l'obra, pals carbonitzats, etc.
Com podem veure a la fotografia superior, tota la cova estava plena de representacions, inclús el sostre, al qual hi podien accedir construint bastides que eren lligades amb cordes vegetals i encaixades a petits forats que feien a murs interns de la cova o bé a la mateixa paret. Però per si encara no en tenim prou, pensem on es troben les pintures, clarament necessitaven llum per a poder fer la obra, el més fàcil es pensar que feien un foc i llestos, però si ho rumiem bé, s'acabarien ofegant amb el fum. Doncs bé, els artistes Neandertals il·luminaven l'espai per a fer la pintura mitjançant una pedra amb cassoleta, o alguna resta animal petxines grosses o quelcom així, plenes de greix animal, a mode de cera d'una espelma actual, i amb líquens secs o branques de ginebró a mode de metxa, amb aquest estri es feia prou llum amb l'avantatge de que no produeix fum.
Com ja podem pensar, les representacions fetes a la cova santuari són per a venerar la caça. Hi ha moltes femelles prenyades, per a demanar gran quantitat d'animals i també animals morts per a demanar una gran cacera.
Deixem la reproducció de la cova i ens endinsem "al taller", una zona on s'explica com ho feien, i, per tant, hi ha diversos esbossos i evolucions de la pintura acabada.
Es tracta d'una zona on es reprodueixen de nou algunes de les pintures. A més, han col·locat uns miralls per a poder veure millor alguns detalls de les pintures i tot s'acompanya amb l'explicació de l'audio-guia que hem anat utilitzant durant tot el recorregut.
Per últim, comentar que també hi ha un cinema on es reprodueix un vídeo explicant la troballa de les coves i les discusions sobre la datació de les pintures.
Tot i que aquesta entrada sigui relativament curta, és una visita totalment recomanable. Durant una mica més d'una hora, es visita la fascinant reproducció de la cova, el taller, les àrees complementàries i el mirador des d'on t'expliquen la geologia de la zona i la ubicació de la cova real. Nosaltres vam completar la jornada visitant el Parc du Thot, un petit parc d'animals a 8 quilòmetres de la cova on es poden veure alguns dels animals representats a les pintures de Lascaux. És una visita per a fer amb nens i es pot comprar una entrada combinada Lascaux-Thot... si només hi van adults, es pot obviar.
A la fitxa del blog d'aquest jaciment hem inserit unes quantes fotografies més.
Coordenades UTM(ETRS89):
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada