dimarts, 29 de desembre del 2015

Grotte du Pech Merle (districte de Cahors I)

Seguim de viatge pel departament de Lot, a la França central. Avui, com s'ha llevat plovent i a la tarda tenim visita a la Grotte du Pech Merle, decidim fer via cap allà, a poc a poc, seguint el curs del riu Celé i aturant-nos a alguns dels poblets riberencs: Espagnac, Marcilhac sur Celé i Cabrerets. Per dinar, no podem passar per alt anar a visitar un dels pobles més pintorescos de la zona, Saint Cirq Lapopie, ubicat sobre el riu Lot, oferint una panoràmica brutal. A més, es tracta d'un bonic nucli medieval força ben conservat... llàstima que està pleníssim de turistes!

Acabades les visites turístiques, anem cap a les coves de Pech Merle, on es poden admirar pintures rupestres reals (fet cada dia més estrany) i alguns gravats, a més de formacions d'estalagmites i estalactites. Van ser descobertes el 1922 i obertes al públic el 1926.

Primer de tot, visitem el museu, on es troben diverses troballes de la zona i algunes reproduccions interessants, com la d'una venus i d'un dolmen, el du Pech I d'Alvignac, que ens va fer dubtar de si l'havien traslladat i era real o bé era una rèplica. Després de molt buscar, hem trobat unes quantes fotos del megàlit a la seva ubicació original i són d'ara, així que podem descartar que el del museu sigui el real.

D'altra banda, també es poden veure diverses fotografies de les pintures de la part de la cova que no és visitable (Galeria de Combel). És una pena, perquè sembla ser molt interessant. Tot i que no és bona, adjuntem una de les fotos.

Arribada la nostra hora de visita, ens acostem a l'entrada i demanem el fulletó en castellà, ja que la visita guiada era en francès. Està ben pensat perquè és mida foli i amb la lletra enorme, de manera que es pot llegir fàcilment mentre es fa el recorregut a l'interior de la cova. En resum, veiem molts animals pintats: 21 mamuts, 12 bisons, 7 cavalls, 6 urs (uns bòvids de gran mida avui extingits), 6 cèrvids, 2 cabres, 1 ós, 1 felí i 3 animals fantàstics tipus peix. També hi ha 12 figures humanes, 8 força esquemàtiques i 4 de més reals, i diversos gravats de traçat digital tipus "macaroni". Ja veieu, una mica de tot distribuït en set sales.

Comencem, baixant les escales construïdes al túnel de 1923, ja que l'entrada original va ser sepultada al Paleolític, fa uns 10000 anys. A continuació, trobem un fris amb les primeres pintures fetes amb òxid de ferro (pintures vermelles) i de manganès (pintures negres) i que representen cavalls, mamuts, bisons i urs. Una pèl més enllà, un mirador ens permet veure el panell més conegut de les coves, però el deixarem pel final, igual que es fa a la visita. Seguint la ruta, veurem en negre a la nostra esquerra uns quants mamuts i bisons. Arribem tot seguit a un lloc curiós, on es veuen, al sostre, els gravats digitals abans esmentats en forma de línies, figures femenines i mamuts.

Una mica més endavant, trobem l'anomenada sala dels discos, on es veuen discos de calcita que s'han format amb el pas dels anys per l'acció de les filtracions d'aigua, i una dotzena de petjades de la mateixa època que les pintures. A continuació, arribem a la zona més àmplia de les coves, la sala de l'ós, amb un sostre d'11 metres d'alçada i on podem admirar les estalactites i estalagmites. Aquesta sala s'anomena així perquè just després podem trobar un gravat d'un cap d'un ós.

Seguint el recorregut, el guia ens ensenya per on van entrar els descobridors de la gruta... déu n'hi do quin valor que tenen alguns... Una mica més enllà, una forma humana, uns urs i una cabra muntesa en color vermell, i les perles de la cova (unes altres formacions de calcita) amenitzen la visita. Arribem a la zona de les dones-bisons, amb pintures en vermell i negre representant un cèrvid, un mamut, siluetes femenines i un negatiu d'una mà envoltada de punts vermells.

Per finalitzar la visita, trobem les pintures més conegudes, presents al fulletó de les coves i que són el seu "logo", per dir-ho d'alguna manera. Es tracta d'un fantàstic panell de 3.40 metres de longitud amb una combinació de cavalls amb clapes i negatius de mans, on podem trobar també algun peix. Curiosament, no tots els dibuixos corresponen a la mateixa època. Els més antics són els peixos, després van venir les mans i els cavalls, i finalment les taques.

Foto extreta del web de Turisme de Lot

Globalment, podem datar les pintures entre el 25000 i el 23000 a.C., dins dels períodes Gravetià i Magdalenià.

Podeu trobar més detalls de la visita i fotos de cada zona al web de Pech Merle.

Finalitzada la visita, que dura una hora i cobreix uns 800 metres, però es fa molt curta, seguim la nostra ruta circular cap a Cahors i, d'aquí, de nou a l'allotjament, que ja n'hi ha prou per avui.