Últimes rutes publicades i actualitzacions

• Avui dia en el que tot anat a visitar un simple poblat Iber, ens trobem amb tota una gran ciutat d'aquesta civilització... la capital de la contrada, es tracta de la buscada ciutat perduda de Lauro. Es tenia constància d'ella per que encunyaven la seva propia moneda, que s'havia trobat a diversos punts de la seva proximitat: Ciutat perduda de Lauro.

• A la fí fem una ruta amb megàlits a Catalunya... comencen a quedar-nos els menys assequibles per anar amb nens, però avui visitarem dos dòlmens, un menhir, un altre sepulcre sense datar i farem una ullada a una antiga pedrera: Megàlits a Palau-Sator i Madremanya.

• Per vacances tornem per anèssima vegada a Euskadi i Nafarroa, el primer dia, acabem a Euskadi, tot i que erem allotjats a Nafarroa, l'entrada del blog val la pena... dòlmens, cistes i un menhir: Megàlits a Errenteria i Astigarraga.
  • Avui visitem uns megàlits als que teníem ganes, per singularitat i perquè, tot i això, són poc coneguts. Es tracta del dolmen compost de la Jassa Gran, al municipi de l'Alta Cerdanya de Vallcebollera. Al seu voltant, podem trobar vistes magnífiques i molts gravats de tipus cassoleta: Dòlmens i inscultures a Pyrénées Orientals IX.

• Primera ruta per l'Ariège francès, visitarem dos dòlmens i un menhir d'era neolítica: Megàlits a Ariège I.

• Actualització amb noves fotografies, planimetries i mes informació dels monuments megalítics que hi ha a Dosrius, un hipogeu i un menhir, d'inicis del Calcolític. L'hipogeu és certament prou impressionant, amb una quantitat d'enterraments i material lític recuperat prou espectacular: Hipogeu i menhir a Dosrius.
  • Poblat a Sant Just Desvern, l'anomenat com a Penya del Moro. És un poblat de transició de la prehistòria i la protohistòria, ja que es documenta activitat a finals del Bronze, però la seva màxima esplendor fou a l'era ibera... inclús s'hi ha trobat una plaqueta de plom amb quelcom escrit en aquesta encara desconeguda llengua: Poblat a Sant Just Desvern i Sant Feliu de Llobregat.
  • Ruta a França tornant de Suïssa, on visitem un dolmen del qual hem trobat molt poca informació, tot i que ens consta que ha estat excavat, i un hàbitat celta, amb estudis que el col·loquen temporalment utilitzat a etapes neolítica o calcolítica: Dolmen a Ardèche II i hàbitat a Drôme.
  • Petita ruta megalítica pel departament francès d'Aude, visitant dos dòlmens i un menhir: Megàlits a Aude V.
  • Interessant visita al poblat del Castellot, a Bolvir de Cerdanya. Jaciment habitat des de l'Edat del Bronze, tot i que la seva màxima esplendor va ser a les eres ibera i romana-republicana: Poblat a Bolvir de Cerdanya.
  • Ruta a l'Aveyron francès: la vuitena a aquest departament, i la número 300 del blog, veiem set dòlmens, però no hem pogut trobar gaire informació d'ells. Si trobem quelcom, actualitzarem: Dòlmens a Aveyron VIII.
  • Seguim per terres suïsses i, tot i que és dia de trànsit entre dues regions prou llunyanes, pugem muntanya amunt al cantó de Valais per a visitar la pedra amb gravats de La Pierre des Sauvages, a la localitat de Saint Luc: Inscultures a Valais I
  • Seguim a l'Aveyron francès, maca visita aquesta d'avui, amb 5 dòlmens, cinc rèpliques d'estàtua-menhir, un gravat, una necròpoli visigoda...- a més hi ha un poblat i una premsa que no vam veure: Megàlits a Aveyron VII.
  • Visita al Poblat de Castellvell, a les rodalies de Solsona, però al terme municipal d' Olius. És un poblat molt interessant per la seva continuada ocupació, pel que la superposició de les diverses etapes, el fan com a mínim curiós i representatiu de cada era: Poblat a Olius.
  • Primer dolmen d'aquest gran terme municipal de les Valls d'Aguilar, en seguiran uns quants més en següents actualitzacions, ja els tenim controlats... avui, però, encetem aquest terme amb el dolmen de la Fossa del Moro de la Guàrdia d'Ares: Dolmen a Les Valls d'Aguilar II.
  • Actualització d'una antiga ruta amb un possible dolmen. Tot i això, encara ens en faltarà un d'aquesta. La ruta en sí val molt la pena, digna de fer a peu, el lloc és molt maco, tot i que es pot fer amb cotxe, ja que hi ha una pista amb prou bon estat: Dòlmens a Montferrer i Castellbò I.
  • Visita al poblat de La Moleta del Remei a Alcanar, creat a l'edat del Ferro i utilitzat durant tot l'Iber. Disposa d'unes curioses construccions, existents a pocs poblats d'aquesta era: Poblat a Alcanar.
  • Avui visitem dos poblats Ferro - Ibera de la Comunitat Valenciana. Són molt interessants, cadascun per les seves raons, però la veritat és que són diferents del típic poblat iber que hem vist fins a dia d'avui: Poblats al Baix Maestrat.
  • Visita dolmènica al cantó suís de Basel-Landschaft, visitarem dos sepulcres, tot i que cercant informació hem trobat que en realitat en són tres. Tots ells ben a prop de Basilea: Dòlmens a Basel-Landschaft.
  • Cinquena ruta megalítica a Fitor, que anirem ampliant quan veiem les inscultures i sepulcres que hi ha a la zona. Avui, però, només veiem un menhir i un dolmen al terme de Forallac: Megàlits a Fitor V.
  • Primera ruta dolmènica per Alemanya, visitarem dos sepulcres i tres menhirs, tots ells de cultura Horgen, aquesta es col·loca temporalment vers el 3400 -2800 a.n.e.. La veritat, són prou peculiars aquests sepulcres: Megàlits a Baden-Württemberg.
  • Per a acabar l'any i gaudir de les vacances de Nadal, ens escapem al sud de França i aprofitem per a visitar algun dels megàlits de Banyuls i Cerbère. A més, gaudim de les vistes i l'encant dels seus pobles costaners. Tot i que ens vam deixar coses per veure, visitem els dòlmens de Coma Estapera i Coll de de la Creu, i el menhir de Perafita: Megàlits als Pyrénées Orientales IX.
  • Visita al poblat iber d'Els Estinclells, a terres de l'Urgell, concretament a Verdú. Un antic nucli força curiós, diferent del típic estil de poblat iber al que estem acostumats: Poblat iber a l'Urgell.
  • Viatge a Suïssa que va donar per molt. Avui, però, només visitem un sepulcre, el de la Pierre Percée... sepulcre d'estil Schwörstadt, estil típic de la zona fronterera entre França, Suïssa i Alemanya: Dolmen al Jura.