diumenge, 23 de juny de 2013

Dòlmens a Fitor II

Aprofitant el cap de setmana llarg de Sant Joan, anem cap a les Gavarres a passar la revetlla amb uns amics. De pas, aprofitem per a visitar els dòlmens de la Serra d'en Cals.

Ens acostem amb el cotxe fins a l'església de Fitor i, a partir d'aquí, seguim les marques grogues i blanques de la ruta dels dòlmens de la serra d'en Cals. Des de l'església, ens dirigim a l'est cap a Can Marines. Aproximadament 1,3 quilòmetres després, arribem al pou de glaç del Mas Cals, originari possiblement dels segle XIII o XIV.

Passat el pou, continuem pel mateix camí i comencem l'ascens a la serra d'en Cals. Passades les carboneres (no vam fer foto), arribem al dolmen del Doctor Pericot.

Es tracta d'una possible galeria catalana en U datada entre el 3000 i el 2500 a.C. Les dimensions interiors del que es conserva de la cambra són 0,80 m. de llarg, per 0,70 d'ample i 1,05 m. d'alçada.

A la seva excavació, va sorgir un ganivet de sílex marró i un disc de quars.

Només 400 metres després, ens trobem la Cista del Clot del Llorer.

Aquesta cista, datada entre el 3500 -3000 a.C., conserva unes dimensions de 1,70 m. de llargada, 0,60 d'amplada i 0,65 d'alçada.

Seguint les marques, arribem després d'uns 600 metres al poblat d'en Cals, situat sobre el Cim de Cals i pertanyent a l'època medieval.

Després d'una breu visita, ja que el poblat no és gaire gran, continuem per la part alta de la serra. Uns 400 metres més endavant, ens trobem a la dreta del camí amb el primer dels tres megàlits més coneguts de la ruta.

El dolmen dels Tres Peus o dolmen Gran de Fitor, també conegut com a dolmen Gran o dolmen de Fitor, el que indica que és el dolmen més important de la zona. Per la seva morfologia, pot ser un sepulcre de corredor o bé una galeria catalana en U construït cap al 3200 - 3000 a.C. Pel que fa a les seves dimensions, també és el més gran de la zona, amb unes dimensions de la cambra de 2,40 m. de longitud, 1,40 m. d'amplada i 1,28 d'alçada màxima.

Tot i que no s'ha excavat, en superfície s'hi va trobar un fragment de vas carenat i un altre de ceràmica a mà, fet que dona suport a la seva datació.

Tornant al camí, recorrem només 100 metres per a trobar, a l'esquerra del camí, el dolmen de la Serra d'en Cals.

Aquest megàlit, un pèl caigut, és una possible galeria catalana en U erigida entre el 3000 i el 2500 a.C. Les seves dimensions internes són 1,70 m. de llarg, 0,80 m. d'ample i 1,10 m. d'alçada màxima.

Recorrem uns 100 metres més de camí per a trobar, a la dreta, la següent estació del nostre recorregut.

El dolmen dels Tres Caires, igual que l'anterior, està datat a l'època compresa entre el 3000 - 2500 a.C. i es tracta d'una galeria catalana en U. Les seves mides són 2,20 m. de longitud, 0.80 d'amplada i 1 m. d'alçada.

Tornem de nou al camí i caminem una miqueta més, no pas gaire, uns 300 metres, per a trobar el següent megàlit, aquest a mà esquerra del camí i més difícil de trobar, car que els matolls existents tapen part de les minses restes del dolmen.

El sepulcre de les Maries, anomenat així perquè hi havia dues Maries a l'equip que el va excavar, és el més modern de tota la ruta pel que fa a la seva descoberta, ja que no es té cap notícia d'ell fins l'any 2011.

Les poques restes que en queden no permeten veure fàcilment la seva tipologia, però es veu que tenia corredor i que devia ser de dimensions considerables, ja que les restes visibles fan 5,20 m. de llargada, 2.00 m. d'amplada i 0.78 m. d'alçada. Podria tractar-se d'una galeria coberta.

En no haver-se trobat res a l'exacavació, no es pot datar amb exactitud, però pot ubicar-se cap el 3000 - 2500 a.C.

Per enèsima vegada, retornem a la pista i aquest cop haurem de recòrrer quilòmetre i mig abans de trobar el següent sepulcre. No deixarem les marques blanques i grogues, però hem d'anar amb compte, ja que hem de deixar la pista que seguíem i agafar un corriol. Si no perdem de vista les marques, no té pèrdua!

El dolmen de Serra Mitjana és un sepulcre de corredor més antic que els anteriors megàlits de la ruta, data del Neolític Mitjà (3000 - 2700 a.C.). Pel que fa a les seves dimensions, amida 2,15 m. de llarg, 0,90 m. d'ample i 1,15 m. d'alt.

Un mig quilòmetre endavant, ens trobem amb l'últim dels megàlits de la ruta, el de la Roca de l'Aglà.

La seva morfologia de galeria catalana en U indica que la seva època de construcció està compresa dins del període del Neolític Final (2700 - 2200 a. C.). Respecte a les seves mides, mesura 3 m. de longitud per 0,80 m. d'amplada i 1,05 m. d'alçada màxima.

Continuem el camí que ens portarà de nou fins a l'església de Santa Coloma de Fitor, on tenim el cotxe. Tot i que encara hi ha algun indret més que podríem visitar, ha aparegut una pluja tímida i ens toca fer els dos últims quilòmetres més ràpid del que voldríem, no fós cas que apretés!!

Un parell d'anys més tard, vam tornar a passar per aquella zona, i vam aprofitar per visitar un posible sepulcre que ens havíem deixat, les minses restes del dolmen de les Tres Finques, situat just a l'altra banda del camí on trobem el dolmen dels Tres Peus. De fet, es tenen dubtes de si és un menhir o un dolmen.

Del tros de roc no se'n sap gaire, però, per la seva morfologia, se li pot suposar que hauria estat la llosa de capçalera d'un malmès dolmen. Les dimensions que es documenten són de 1,70 d'alçada, 1,54 d'amplada i té un gruix de 0,50 metres.