dijous, 14 d’agost del 2014

Dòlmens a Sant Pol de la Bisbal i Forallac III

Les vacances s'acaben i volíem veure algun dolmen més de la terra, així doncs, ens llevem, agafem el cotxe i anem cap a Les Gavarres.

Arribem a Sant Pol de la Bisbal, un petit poble molt però molt tranquil, d'aquells que m'agraden a mi. Allà deixem el cotxe i ens posem a caminar en el sentit en el que veníem, creuant el poble pel seu únic carrer. A partir d'aquí, és millor seguir una ruta de wikiloc, nosaltres vam descarregar la 5903339. És bastant complicat d'explicar, ja que agafes molts trencalls. Només us puc advertir que millor que aneu molt ben calçats i procureu de fer-ho quan no hagi plogut en un temps abans.

Però no us vull espantar, que apart d'un parell de camins que amb el temps s'han tornat rieres i el Rebolcall del Llop, que és un pendent molt fort, el camí és gairebé una autovia.

El primer dolmen de la ruta és la cista de La Cadira de Bisbe. Es troba senyalitzada amb un dibuix d'un dolmen en groc, a mà dreta enmig d'una pujada de "l'autovia", vas per un petit corriol desdibuixat fins al cim del turó i allà trobes, molt deteriorat, el sepulcre.

Com no ho teníem clar, vam fer una foto més gran i després hem fet ampliació de la part corresponent. Són les dues lloses paral·leles que hi ha al costat dret de la Cris, en persona es veuen molt més definides i ben col·locades, de fet jo és el primer que vaig dir que era la cista... ja sabeu que la Cris diu que jo els ensumo.

La cista tenia unes mides 2.20 metres de llargada per 0.70 metres d'amplada i 0.50 d'alçada màxima i data del Neolític Final (2500 - 2200 a.C.).

El següent megàlit que ens trobem és el del Clot de La Tina, que el trobarem seguint "l'autovia", en una corriol que s'endinsa dins el bosc, tot pujant, marcat amb unes pedres amuntegades. Seguirem el corriol fins al cim del turó, on trobarem el dolmen del Clot de La Tina.

Aquest galeria catalana en U data del Neolític Final - Bronze Antic (2500 - 1500 a.C.) i té unes mides aproximades de 2.20 metres de longitud per 1.10 d'ample i 0.85 d'alçada màxima.

Just quan baixem del turó, que girarem pel camí a la dreta, ens trobarem el fort pendent del Rebolcall del Llop, són uns 75 - 100 metres, però si vols baixar segur t'hi estàs una estona.

Aquí un parell de fotos del pendent quan érem més o menys a la meitat. Només us dic que les fotos no fan mai justicia de com és en realitat. Vam estar una estona per a fer aquest tram.

En arribar a baix, es transforma en un petit corriol que en uns 100 metres ens porta de nou a "l'autovia", a partir d'aquí és tot recte fins al següent dolmen, però sobretot baixeu-vos la ruta per wikiloc, hi ha molts trencalls!!

A uns 45 minuts de seguir el camí, ens trobarem a la dreta, enganxat a ell, el dolmen de La Taula dels Tres Pagesos, que sorpresa la nostra es troba en plena rehabilitació. Que després d'investigar hem esbrinat que es troba en aquest estat com a mínim des de principis d'any. També hem trobat informació que diu que el dolmen va resultar malmès en la construcció del camí, cosa que crec bastant probable. Com a mínim, certa part del tumul se'l van endur les màquines, ja que és a tocar del camí i, segons la llargada del dolmen, segur que part del corredor també ha estat destruït.

El megàlit data del 2700 - 2200 a.C. i té unes dimensions aproximades de 2.50 metres de llarg, 1.50 d'ample i 0.75 d'alt.

Després d'aquest dolmen ja no n'hi ha cap més, però només pensar en el Rebolcall del Llop, em fa entendre que potser faig més volta per a arribar fins a Sant Pol, però segur que el camí és més fàcil de fer.

Més d'un any després, tornem a la zona perquè hem rebut la notícia de que s'ha finalitzat la restauració de la Taula dels tres Pagesos. Tot i que han deixat uns quants sacs dins del megàlit i sembla una trinxera, val la pena visitar-lo perquè ara sí sembla un dolmen.

Podrien haver tret els sacs, però bé, és el que hi ha... millor així que com estava abans.