dissabte, 2 d’agost del 2014

Ídolo de Peña Tú (Puertas de Vidiago)

Seguint per Astúries, dediquem un dia a fer zona de costa. Comencem el dia a la platja de Gulpiyuri, prop de Llanes. Es tracta d'una platja interior que val molt i molt la pena visitar en marea alta. Una imatge val més que mil paraules.

Després de fer una mica de turisme per Llanes i voltants, dinem i anem cap a l'Ídolo de Peña Tú, ubicat a Puertas de Vidiago, dins el "concejo" de Llanes. A Puertas de Vidiago, agafem la carretera A-343 en direcció a La Borbolla i, de seguida, trobem l'aparcament de l'aula didàctica de l'Ídolo de Peña Tú, on podem deixar el cotxe. Actualment, l'aula es troba tancada, però des d'allà surt el camí que ens durà fins el cim de Peña Tú i el seu ídol. És fàcil arribar ja que a totes les bifurcacions hi ha indicacions del camí correcte. A una d'elles, hi ha dos possibles camins, un de més curt i escarpat i un altre de més suau i llarg. Com començava a ploure un pèl, nosaltres vam decidir pujar pel llarg, però vam baixar pel curt i podem dir que cap camí és difícil. Des de l'aparcament fins al monument, hi ha un quilòmetre aproximadament. L'entrada és gratuïta i la visita és guiada.

En arribar, el guia va sortir del cotxe, on s'estava refugiant de les quatre gotes que queien. Ens va obrir la porta i ens va convidar a passar fins el final del recinte, des d'on s'observen unes precioses vistes de la serra de la Borbolla. Estem convençuts de que el guia està fart de començar l'explicació i que la gent se li dispersi amb les vistes, així que ha pres la decisió d'indicar a la gent que primer es mirin les vistes i després ja passar a l'explicació. Mentre observàvem la fabulosa vista, el Marc va veure un fantàstic exemplar de Picot (pájaro carpintero) en plena feina. El vam acabar admirant tots tres.

Passem a l'Ídolo de Peña Tú. Fotografia en mà, el guia ens va explicant tros a tros de la roca el conjunt de pintures i inscultures que conté, algunes fàcils de veure, com l'ídol, i d'altres més difícils de localitzar. És difícil datar el conjunt de manera concreta, però les parts prehistòriques pertanyen al Neolític - Calcolític.

L'Ídolo de Peña Tú es troba a la dreta de la imatge, aquest gravat vermellós que sembla un mol·lusc, i està envoltant de creus i figuretes humanes.

Aquest preciós gravat, pintat a posteriori, fa 1,10 metres d'alt i sembla ser una representació humanoide de forma molt geomètrica i senzilla. Només se li veuen clarament els ulls i el peu esquerre; la resta del cos es troba sota la vestimenta, molt pomposa i amb una coberta o possiblement una capa en tot el seu contorn. Se li diu ídol ja que sembla ser un guerrer (a l'esquerra de la figura es pot veure un gravat en forma d'espasa) i podria ser que fos una mena de monument en la seva memòria.

Completen la roca, com hem comentat, una sèrie de creus gravades, algunes d'elles posteriors a l'ídol, i alguna pintura en forma d'animal.

Inserim un calc, que després de molt buscar extreiem del blog Mi Bitacora de Historia on disposen d'una reproducció de l'original feta per un tal J. Cabre. Per cert, creiem que l'original és d'un tal H. Pacheco.

Com a curiositat, un pot pensar com és que aquestes pintures i gravats que es troben a la intempèrie s'han conservat tant bé. Doncs segons el guia, a aquesta zona, el vent sempre bufa en la mateixa direcció i les pintures estan col·locades a la cara que sempre queda resguardada del vent i la pluja... digue'ls "tontos"

Un últim detall és que a la serra de la Borbolla s'hi han localitzat més de cinquanta túmuls. Alguns d'ells han estat excavats i alguns tenen cambra funerària al seu interior, però actualment no es troben en un estat adient per a ser visitats. Cronològicament, podrien pertànyer a una època propera al 3000 a.n.e.