diumenge, 23 de desembre del 2012

Dòlmens a L'Esquirol I i Tavertet I

Tot i ser desembre, el dia va ser espectacular i ens va permetre fer una ruta maca per la zona del Cabrerès, habitualment anomenada Collsacabra. Vam deixar el cotxe a L'Esquirol i vam anar xino-xano cap al salt de La Foradada, a Cantonigròs, passant per la masia del Campàs.

S'ha de dir que el salt no portava gaire aigua, però el lloc és preciós!

De tornada cap a L'Esquirol, vam passar pel dolmen de Puigsespedres, situat a la part alta del poble, ja a les afores.

Conegut d'antic aquest dolmen ha rebut diverses excavacions, les primeres es documenten al 1915. Que documenten l'estil de dolmen de corredor en "P", unes dimensions de la cambra d'3 metres de llargada, una amplada de 2.50 i una alçáda màxima de 2 metres. D'altra banda el corredor i l'avant cambra amidarian 1.70 metres de llargada per una amplada màxima d'1.30 i una alçada de 0.65. D'altra banda, el túmul ha anat disminuint, ja que segons Batista a l'any 1963 era de 14 metres de diàmetre... actualment en quedaran uns 10.

Pel que fa a les restes trobades, tot i les evidents violacions rebudes al llarg dels anys, s'hi va trobar divers fragments ceràmics a mà, 2 ganivets de sílex, 4 fragments del mateix material corresponents a d'altres ganivets, un fragment de sageta amb peduncle i 2 ascles de sílex. D'altra banda, també va sorgir un botó d'os amb perforació en "V", diverses denes i una plaqueta de coure.

A l'hora de les restes antropològiques, es van trobar un fragment de crani, 8 fragments de mandíbula, 13 molars i 3 premolars, i algunes restes òssies més indeterminades.

Cronològicament el podem colocar a dues èpoques a la prehistòria, fruit d'una clara reutilització, segons les restes trobades, la primera al Neolític final vers el 2500 - 2200, i la segona ja a l'era Calcolítica vers el 2200 a.C. - 1800 a.C.

De nou al cotxe, reprenem la marxa i ens acostem a Tavertet a dinar. Pel camí, ens acompanyen les meravelloses vistes dels cingles.

Després de dinar i fer un tomb pel poble, agafem el camí que puja fins a l'ermita de Sant Corneli, seguint les instruccions proporcionades per la ruta del Palau Robert. Just al seu costat, per la part de darrere, hi ha les restes en molt mal estat del dolmen de Sant Corneli.

Descobert per F. Puntí, veí de Cantonigròs a principis dels anys 70, fou escavat el 1972 per R. Batista, J. M. Nolla i J. M. Nuix, però els resultats no es varen publicar.

Tot i això, sabem que era una galeria catalana de 3.50 metres de longitud per 1.80 d'amplada; la cambra faria 1.70 metres de llarg per 1.20 d'ample

Segons hem pogut saber, el túmul, envaït per l'ermita del costat, amidaria uns 11 metres de diàmetre. Com el seu company d'entrada, també tindria dues dades cronològicament parlant, la primera al Neolític final vers el 2500 a.C. i una reutilització vers el 1600 a.C.

Puigsespedres: UTM(ETRS89): 31T, 448613, 4653657
Sant Corneli: UTM(ETRS89): 31T, 452237, 4651633

1. Bon reportatge: el problema es saber si el sepulcre de Sant Corneli es una cista de Tavertet o un veritable sepulcre megalític; de fet, per la seva arquitectura sembla més aviat la primera cosa. El dia que es publiquin els resultats de l'excavacio sabrem alguna cosa certa

1. Hola Antoni, moltes gràcies pel teu comentari.

Estem d'acord amb tu, per les seves dimensions i la forma actual, sembla més una cista que no pas un dolmen...

Aprofitem per a comentar-te que utilitzem els teus llibres per a fer alguna de les nostres rutes i és tot un honor que hagis vist el nostre bloc i més encara que ens hagis escrit.

Una altra petita cosa, aquesta de caràcter encara més personal, la meva àvia és també Mañé, es diu Montserrat Balanzó Mañé, li vaig comentar el tema i em va respondre que sí que et coneixia. Per tant, amb tot el teu respecte, sempre dic que ets el meu "oncle-avi"!!

I per últim, tenim una consulta que no té res a veure amb aquesta entrada. Vam visitar fa un temps el poblat de Puig Castellar de Santa Coloma i el Cau d'en Genís, però no tenim clar com s'ha de classificar aquest cau (és una cova-dolmen, paradolmen, dolmen natural, res d'això???).

Esperem que aquesta vegada rebis la nostra resposta al teu comentari perquè és el tercer intent que fem... Hem de millorar la pràctica amb aquest tipus d'eines!