divendres, 2 de gener del 2015

Estela i dòlmens a Gorafe I: Majadillas I (Andalusia)

Com no podia ser d'una altra manera, per les vacances de Nadal hem decidit fer un mini viatget a Gorafe i voltants per veure les deu necròpolis que hi ha a la zona. Tingueu en compte que per algú que es dedica per afició a la recerca i estudi de megàlits, això és una de les visites obligades, com els menhirs de Carnac, Stonehenge, etc... Ja que és la concentració de sepulcres més gran d'Europa (catalogats 242, dels que queden 125 dempeus).

Ens llevem d'hora al matí i ens dirigim al poble de Gorafe (no dormíem allà). La primera aturada la fem a l'ajuntament per agafar informació de les rutes possibles. Va fer gràcia això de l'ajuntament, només entrar ja vam veure una safata amb pastetes i una ampolla d'anís (Marie Brizard, encara que el que més es beu per allà, ara, és el Del Mono, que des de que ho va comprar Osborne, s'ha globalitzat i els andalusos han descobert el bon anís, jejeje).

Després de xerrar amb el noi i la recollida d'informació, abundant i molt xula, per cert (fins i tot hi ha una aplicació pel mòbil, que es pot baixar des del Play Store), vam pujar al segon pis a veure l'estela que van trobar al dolmen 77 de Majadillas. Es pensa que aquest sepulcre devia de ser per algú prou important a la tribu. Si us apropeu a la fotografia, a la seva part més ampla, amb l'ajut de la llum que entra per la finestra, podreu veure gravat molt simplificadament un home amb els cabells llargs (pentinats a "lo Mario Conde").

El grup denominat com Majadillas consta de dos subgrups, La Cuesta de Guadix i novament Majadillas; nosaltres començarem pel de Majadillas, que és el més explotat turísticament parlant, tot i ser la ruta més dura donat el desnivell que  s'ha de salvar inicialment per accedir al primer sepulcre. Comencem la ruta, sortint del poble per la seva carretera principal i, als pocs metres, just sota el centre d'interpretació del megalitisme, creuant la carretera, agafem un camí de sorra que ens durà al safareig del poble.

Seguim rectes pel camí, passant per davant d'una barraca amb molts gossos i comencem la pujada a la cinglera. El camí està prou ben definit i amb baranes a les zones més complicades. Amb informació i marcant els megàlits que veus, és fàcil veure els catorze dòlmens que hi ha a la ruta sense cap problema.

Comencem pel primer que veurem just a la nostra esquerra en trobar el primer replà que fa la ruta. És el dolmen de Gorafe Majadillas 65, també conegut com La Cobertera ja que els pagesos del poble la feien servir per aixoplugar-se.

És de cambra trapezoidal i té unes dimensions de 3.40 metres de llargada, per 1.90 d'amplada màxima i conserva una alçada de 1.55 metres. A les excavacions realitzades, s'hi ha trobat divers material de sílex, 2 puntes de fletxa, un punxó d'os, un de coure, boletes de terra de color groc i blau, un micròlit de sílex i restes de dos individus, un adult i un nen.

Seguim caminant en direcció el següent dolmen, el veiem uns metres al nord. Aquest és el Majadillas 66.

De cambra pentagonal de 1.60 metres de llargada, per 1.65 d'amplada i conserva una alçada de 1.20 metres. Al seu interior, es van trobar, a més de diverses restes humanes, dues destrals, deu puntes de fletxa, fragments de dos ganivets de sílex, un ídol de falange, un punxó d'os i diversos fragments de un vas ceràmic.

Continuem la ruta i ens apropem al dolmen 67. L'accés al megàlit és un pèl dificultós (l'únic) i després de visitar-lo ens en vam adonar que es fotografiava millor des de dalt. Aquest dolmen es troba 12 metres per sota del nivell dels altres, degut a l'esfondrament del terra, pel barranc.

El sepulcre té una llargada conservada de 2.60 metres, l'amplada, no es pot determinar exactament, per la falta de lloses i l'esfondrament. A les diverses excavacions efectuades, s'hi han trobat dos vasos ceràmics, un collaret, un anell, dues polseres, un ídol d'os, quinze puntes de fletxa i vàries restes humanes.

Seguim pel camí marcat, pujant fins al pla i tornem a baixar trobant-nos de cara amb tres megàlits, el 70, el 69 i el 68. Ens apropem al Majadillas 70.

Aquest és pentagonal de 2.50 metres de llargada, per 1.80 d'amplada i consta d'una alçada conservada de 1.60 metres. Al seu interior, s'hi trobaren quatre destrals, setze puntes de fletxa, onze ganivets, sis ídols, cinc vasos ceràmics, tres punxons i tres escuradents d'os i un total de vint inhumacions.

Continuem la visita per a veure el dolmen de dimensions més grans de la ruta de Majadillas, el Majadillas 69.

Aquest grandiós sepulcre té una planta trapezoidal que fa 4.40 metres de llargada, per 2.70 d'amplada i conserva una alçada de 1.60 metres. A les seves excavacions, s'hi han trobat un fragment de destral, quatre vasos ceràmics amb més restes ceràmiques sense determinar i restes humanes calzinades i sense calzinar.

I ara toca el 68, de més petites dimensions, amb cambra pentagonal, i sense corredor conservat.

Té unes dimensions de 1.65 metres de llargada per 1.20 d'amplada màxima i conserva una alçada de 1.30 metres. Al seu interior, s'hi recuperaren un ganivet de sílex, una agulla de cosir, un fragment d'os corresponent a un punxó i restes de dos vasos ceràmics, a part de diverses restes humanes.

A partir d'aquí farem una ruta circular, però primer ens desviem cap la nostra dreta, seguint el camí per veure el petit dolmen de Majadillas 79.

Aquest megàlit de reduïdes dimensions, al meu parer, desapareixerà engolit pel barranc, més d'hora que tard, de fet, és tant petit que la Cris i jo vam plantejar-nos la possibilitat que fos l'entrada i que la cambra en si s'hagués esfondrat o s'hagués precipitat barranc avall.

Les dimensions del dolmen no estan catalogades, però al seu interior, s'hi va trobar una destral, vint-i-tres dents i un crani d'un home adult.

Tornem enrere pel mateix camí i ara si ens disposem a fer el tros de ruta circular, començarem pel Majadillas 78.

La cambra pentagonal d'aquest fa 1.60 metres de llargada, per una amplitud màxima de 1.50, la seva alçada conservada és de 1.10 metres. A la seva excavació, s'hi trobaren fragments de dues destrals, set puntes de fletxa, dos ganivets de sílex, dos punxons d'os i diverses restes humanes.

Seguim la ronda i anem al Majadillas 74.

Aquesta sepultura és de planta hexagonal i té unes dimensions de 2 metres de llarg per 1.40 d'ample i una alçada de 1.80. A les seves excavacions, s'hi va trobar quatre puntes de fletxa de sílex i restes humanes.

Ara visitem el 77.

La cambra d'aquest és de forma quadrada de 0.95 metres de llarg per 1 d'amplada i 1.10 metres d'alçada. En aquest dolmen, s'hi va trobar l'estela que ara mateix és a l'ajuntament (primera fotografia).

Seguiem la ruta i ens dirigim al dolmen número 76 de Majadillas.

El sepulcre consta d'unes dimensions de 1.60 metres de llarg per 1.25 d'ample i una alçada de 1.50 metres. Al seu interior, es van trobar dues puntes de fletxa de sílex, nou dents soltes i les restes de tres individus; un adult, un jove i un nen.

Tornem a posar-nos en marxa i en molt pocs metres arribem al Majadillas 73.

El megàlit 73 consta d'una cambra heptagonal d'unes dimensions de 1.90 metres de llargada per 1.60 d'amplada i una alçada de 1.30 metres. Al seu interior, van trobar un vas, fragments d'un ganivet de sílex, restes d'un punxó d'os, tres puntes de fletxa i diverses restes humanes.

Tot seguit anirem al 72.

El Majadillas 72 és l'exemple més clar del que pot passar construint en aquesta situació geogràfica. Les lloses laterals han desaparegut, caient pel barranc del costat. Tot i això a la seva excavació s'hi van trobar restes d'un vas ceràmic, una punta de fletxa, tres ganivets, dos fragments de sílex, un punxó, un anell de coure i fragments d'ossos humans.

I per acabar ens acostem al dolmen 71.

La cambra heptagonal del dolmen amida 2.05 metres de llarg per 1.50 d'ample i té una alçada de 1.40. Es van localitzar al seu interior vint-i-set puntes de fletxa, un ganivet, tres micròlits de sílex, quaranta-tres ídols de falange, un punxó de coure, fragments d'un vas ceràmic i restes òssies de vint-i-sis humans de diverses edats. Es data el megàlit a època calcolítica, tot i que restes trobades al seu interior són d'era neolítica.

De fet, tots els dòlmens que es poden veure a les deu necròpolis que voregen el riu Gor són d'entre el Neolític Final (2800 - 2500 a.C.) i el Calcolític Ple (2200 - 1800 a. C.). No trobo cap datació exclusiva per a cada dolmen.

Al llarg d'aquesta ruta de 2150 metres, hem vist un total de catorze sepulcres amb cambres i corredors de diferents morfologies. El grup de Majadillas tenia un total de vint-i-tres dòlmens, dels quals tres han desaparegut i només catorze s'han habilitat per a visitar dins la ruta. Com no som uns inconformistes, veureu més sepulcres de Majadillas, dels de fora de la ruta, a l'entrada de Majadillas II.