dimecres, 1 d’abril del 2015

Dòlmens a Senterada i Sarroca de Bellera

Tornem a la muntanya, avui amb la intenció de veure el famós dolmen de la Casa Encantada. Per intentar localitzar-lo, prenem la N-260 direcció El Pont de Suert i, després del quilòmetre 332, agafarem un desviament a l'esquerra que ens durà a Corroncui. Seguirem aquesta carretera, passant per dos passos canadencs per a camions i cotxes, fins que veiem a la nostra esquerra, poc abans d'arribar al poble, una zona mig habilitada per a deixar el cotxe, al costat d'un camí sorrenc ben definit que puja vers la muntanya i amb un pal indicador del dolmen de la Casa Encantada.

Allà deixem el cotxe, carreguem les motxilles i ens posem a caminar pel camí, anem pujant tot pensant que amb un 4 x 4 et pots estalviar el tram. La pujada s'acaba a un pla, per a mi espectacular, al qual vas caminant per sobre una manta de gespa, com si fos tallada del dia anterior, un típic paisatge d'alta muntanya amb matolls i gespa.

Seguirem pel camí, que es va desdibuixant... però tranquils, no té pèrdua i, a més, està marcat amb franges grogues. Baixem cap a un turó que hi ha, el creuem i seguim baixant, fins al turó següent per una roureda. Després d'aquesta, pugem un xic i, al punt més elevat, just al costat del camí, trobarem el dolmen de la Casa Encantada.

La cambra pirinenca (encara que temps ençà fou catalogada com una cista megalítica) de la Casa Encantada està datada del 2000 -1500 a.C. i reutilitzada probablement fins a l'Edat del Bronze. Fou el primer megàlit documentat a Catalunya, vers l'any 1872. La publicació inicial, però, resta desapareguda, encara que es coneix l'autor, l'any i el lloc de la publicació... "expedient X". La primera notícia documentada que es té d'ell és de principis del 1922, on Serra Ràfols i Bosch Gimpera l'excavaren per a la Universitat de Barcelona. Serra Ràfols tornà a excavar el sepulcre l'agost del mateix any, i, cito textualment: "Encara que no s'hi trobà res, recollirem la notícia d'haver-s'hi descobert un crani sencer i tal vegada algun altre objecte, avui tot en lloc desconegut". A això cal afegir que, segons la Generalitat, s'hi van trobar restes humanes, ceràmiques i algunes denes d'esteatita, i, segons Carreras Candi, a l'any 1900, Mir Casasses el va excavar, trobant ossos i una moneda ibèrica.

El sepulcre es troba a una alçada de 1396 metres i les seves dimensions varien segons la font d'informació... l'hauria d'haver mesurat!! Però bé, més o menys fa uns 2.00 metres de llarg, 1.50 d'ample i vora el 1.70 metres de profunditat actual... la cavitat de la cambra queda per sota del nivell del sòl, no és que la Cris faci dos metres!! Alguns autors asseguren 2.00, i fins i tot 2.25 metres d'alçada.

Un cop fotografiat, anem a cercar el menhir i el dolmen dels Rebolls..., però el menhir no el vam trobar i el dolmen està gairebé tocant Pinyana i el camí és força complicat... millor ho deixem per a un altre dia i anem a buscar els túmuls de la serra de Comillini que ens havia dit en Manolo un dia. A mig camí del turó on en teoria són els tumuls, vam veure un dels dos cotxes abandonats, que es diu que hi ha a la zona. Es veu, és de color blanc, i està enganxat a unes boixeres... diria... ni tant sols vam afluixar el ritme per mirar-lo. Ja anàvem amb una mica de pressa, que havíem d'anar a comprar i volíem veure el dolmen de Mas Pallarès, i vam decidir que quan tornéssim per la zona, ja veuríem els túmuls, juntament amb l'altre dolmen i el menhir.

Però cercant coordenades amb el mòbil, vam trobar un document que parlava d'un gran prat amb una cinquantena de túmuls, que a més era gairebé on érem. Jo recordava haver vist diversos túmuls, però em van semblar moderns. Ens hi vam fixar bé i, a part dels moderns, semblava que també n'hi havien d'antics.

Les foto no són gaire convincents de la denominada necròpolis tumular de la Coscona... si és que era aquesta... consta d'uns túmuls no gaire grans, que segons la Generalitat amiden entre 1.50 i 3.00 metres de diàmetre, tots menys el situat a la part més alta, que nosaltres no vam buscar, i, que també segons ells, té un diàmetre d'uns deu metres. La possible necròpoli tumular té unes dimensions d'una hectàrea i conté una cinquantena de túmuls.

No s'ha trobat cap resta que ajudi a documentar i datar la suposada necròpoli, clar que tampoc s'ha excavat res, i per aquestes contrades trobar restes de fa uns 3000 anys a superfície... jo ho veig bastant complicadet.

Seguim el camí de tornada i en no massa arribem al cotxe. Ara ens dirigim a veure el dolmen de Mas Pallarès, així doncs prenem la carretera en direcció contrària a la que hem vingut, baixem el coll de Perves per la N-260 i agafem com si anéssim a la Pobla de Segur. Just passar el quilòmetre 322, veurem una entrada bastant tancada pel nostre sentit de la marxa, ens hi endinsem i en pocs metres entrarem a la propietat privada del Mas Rossell. Nosaltres vam aparcar el cotxe just entrar per la porta, a un espai que hi ha a la dreta, sota del dolmen, i a peu vam pujar fins la casa, on vam demanar permís a l'amo per veure el megàlit... estava tot enfeinat arreglant una punxada del tractor... ens va obrir la tanca per a les vaques i ens va acompanyar fins al sepulcre.

Aquest tros de cambra pirinenca data, com la resta de cambres pirinenques, del Calcolític, entre el 2000 i el 1800 a.C. Dimensionalment parlant, és bastant "heavy", sobretot la llosa de coberta, que arriba a fer 0.70 metres de gruix, per 3.20 metres de llargada i 2.60 metres d'amplada. La cambra, per això, fa 1.70 metres de longitud per 1.25 d'amplada màxima.

Segons hem pogut saber, l'any 1923 fou excavat, sense trobar cap resta arqueològica. Però segons la Generalitat de nou, s'hi va recollir una massa d'apèndix de botó i dos d'esteatita.

Coordenades UTM(ETRS89):

Casa Encantada: 31T 326251 4690056
Possible necròpoli tumular de la Coscona o de la Serra de Comillini: 31T 325077 4690009