diumenge, 30 d’agost del 2015

Dolmen, menhir, hàbitat i Inscultures al districte de Prades III

Per començar a explicar la ruta d'aquest dia, ens hem de posar en situació...

Dia següent de la ruta dels dòlmens d'Orèn, el mas rural on érem començava els esmorzars bastant tard i a més teníem les cames que ens feien mig figa per la pujadeta a la collada d'Orèn, tot just acabar el relax de les vacances, on s'ha de dir que a Bretagne, hem vist molts monuments prehistòrics, però de caminar ben poc, i la setmaneta a L'Estartit va ser de relax total. Amb aquestes perspectives, vam decidir anar a un lloc assequible i a ser possible més planer.

Així ho vam fer, posant rumb a Eyne, Alta Cerdanya, on s'hi troben diverses coses, caminant ben poc i les pujades no tenen una gran inclinació.

Però de camí, tot anant per la N-260, ens desviem per la GIV-4032, direcció Olopte. Als pocs metres d'agafar la GIV-4032, aturem el cotxe, al voral esquerre de la carretera. Ens posem a caminar, tot pujant un petit turó, que queda al vèrtex de la nacional i la carretera d'Olopte. Allà trobarem el menhir d'Isòvol.

Per la part del darrere, té un cimentat amb un tub, que suposem fa un temps aguantava el pal de la bandera, que ara es troba uns metres a la dreta darrere meu.

El roc es troba a una alçada de 1080 metres i sembla que estés presidint quelcom, ja que segons A. Mañé, Ll. Vidal i C. Vila hi ha restes de quatre túmuls, que jo no vaig trobar... ja sé perquè, són una vintena de metres cap l'Oest.

Bé, al tema. El menhir fa 1.10 metres d'alçada, per 0.60 metres d'amplada i 0.30 metres de gruix. Com tots els menhirs, és difícil de datar, com no sigui que l'excavin i trobin quelcom, és ben bé impossible. Només sabem que és prehistòric, del Neolític o del Calcolític.

Tornem al cotxe i continuem el nostre camí cap a Eyne, amb un suposat menhir ja visitat.

Arribem a la carretera d'Eyne, on farem un tros d'una ruta que vam fer fa temps, aquella del dolmen de Pasquerets: Menhir a Llívia, i dolmen i menhir a Eyne / Eina , és la mateixa ruta, però ara començarem per baix, tot anant per la D29, agafarem a peu un corriol indicant el menhir a l'esquerra, fins a una desviació que indica el menhir a pocs metres i, si seguim rectes, a les inscultures del Pla del Bac.

Aquest és el menhir de Moulin de Eyne, realment és antropomorf, però les arestes tenen pinta que arriben a tallar! Es troba a 1560 metres del nivell del mar i en la seva excavació i reaixecament, per part del GRAHC, es van localitzar restes ceràmiques d'època prehistòrica. Té una alçada de 2.45 metres, una amplada de 0.90 metres i un gruix de 0.55 metres.

Tornem al caminoi i girem a l'esquerra disposats a veure les inscultures. Caminarem uns 800 metres, fins a trobar a l'esquerra del camí, prou ben senyalitzat el roc amb els gravats del Pla del Bac. També s'hi senyalitza un hàbitat.

He posat aquesta foto perquè així no hi ha problemes d'on són... sóc mirant la gran quantitat de cassoletes existents. Jo no les vaig comptar, però Mañé, Vidal i Vila, en compten 43 i 2 reguerons. Pel tipus d'inscultures, podem datar els gravats al Neolític mig, vora el 3500 - 3000 a.C.

Un cop vist l'interessant roc, agafem el camí engespat del costat i ens arribem, en pocs minuts, a l'hàbitat del Pla del Bac.

Sabem que aquest espai fou utilitzat des del Neolític fins a l'edat del Bronze, segons les restes trobades a la seva excavació, on per cert també es va trobar una gran foguera.

Ressaltem la petita cova que hi ha en la zona habitada, de la que no es creu que fos l'aixopluc de la tribu, aquesta funció la faria una balma que hi ha uns 120 metres al Nord-Est. Nosaltres però no la vam visitar.

D'aquí, tornem enrere fins la D29, agafem el cotxe i tirem avall per on hem arribat abans. Avancem... no gaire, potser no vam fer ni un quilòmetre, fins a trobar un camí que surt a la dreta en fort pendent, amb un cartell ben gran. Nosaltres vam ficar el cotxe aquí, però millor no fer-ho, a no ser que portis un 4x4, o un cotxe alt i potent.

Deixant el cotxe en el replà que hi ha tot just acabar la baixada, ens posem a caminar pel maco, però enfangat a trossos, camí, travessant el riu d'Eina. En aquest trajecte seguirem parts del que era una antiga calçada romana i travessarem un parell de ponts amb vestigis romans. De fet, el primer dels ponts que trobem està marcat com a pont megalític, però sembla ser que és del tot romà, ja que és dins del traçat de la via romana.

Al poc de sortir de la protecció dels arbres, el camí fa una corba d'uns 90º a la dreta, i en el seu vèrtex surt un altre caminoi, molt menys trepitjat i amb una creu groga. En aquesta posició, al bosc que et queda a l'espatlla esquerra, hi ha un megàlit... la Cista de la Roca Flàvia. Però nosaltres, després d'un parell d'enrampades amb els fils elèctrics, el deixem estar.

Tornem a la corba amb el camí al vèrtex i seguim pujant pel camí trepitjat (aquest és el que porta al dolmen de Pasquerets). Al poc de pujar, veurem un petit bosc.

He posat la foto aquesta per aclarir com trobar la petita cista de Moulin de Eyne.

Quan veiem els dos pals a les vores del camí (el de l'esquerra, marca per un costat, ruta per bici, i per l'altre camí de "Santiago"), mirem endavant, i al costat del primer arbre de la dreta, trobarem, passant un filat sense corrent ni punxes, un accés amb fort pendent al camp de la dreta. Un cop allà, veurem un turonet vers el sud-oest, on tornarem a creuar un filat del mateix estil. La cista de Moulin de Eyne es troba al vessant Sud d'aquest petit turó.

La petita cista megalítica es troba inclinada cap al seu costat esquerre fruit del pendent que hi ha vers el riu d'Eina.

El túmul és prou visible, d'uns 8 metres, en el que asseguren restes de cromlech. Pel que fa al sepulcre pròpiament dit, té una llargada de 1 metre una amplada de 0.75 metres i una alçada conservada de 0.80 (a mi no em va semblar tant alt). Mañé i companyia el daten al Calcolític, entre el 2000 i el 1800 a.C.

De materials arqueològics recuperats, destaquen: Diverses restes ceràmiques i una dena de collaret de pedra.