dimarts, 27 de març del 2018

Megàlits al districte de Millau IV

Cinquena ruta per Aveyron, avui comencem de forma diferent a l'habitual, visitant el salt d'aigua de "la Cascade des Baumes" a Saint Rome de Tarn, que com es veu a la fotografia, té un conjunt de cavitats naturals a la seva esquerra, que no sabem si devien ser habitades a la prehistòria, o simplement les han tancat per evitar riscos humans evidents.

Força maca i de 18 metres de caiguda directa al gran riu Tarn, riu que té una longitud de 381 quilòmetres de llargada i  un cabal de 200 metres cúbics per segon.

També vam veure un altre salt d'aigua, al que creiem que es pot arribar fins on l'aigua pica amb la pedra. Però no recordem la seva ubicació, ni trobem el seu nom per Internet, encara que sigui per similitud... la foto estar feta des de massa lluny.

Ara, ja comencem pels megàlits del dia. El primer que vam veure és el "F" de la necròpoli de Navas, al terme municipal de Castelnau Pégayrols.

Per arribar-hi des de Saint Rome de Tarn, emprenem la D-96 durant 14.1 quilòmetres fins al ja anomenat terme municipal. En aquest punt, trobem una bifurcació, a l'esquerra vas cap al petit nucli de Castelmus, difícil de no veure, ja que hi ha un monòlit amb una creu cristiana. Ràpidament, li donem l'esquena tot seguint el camí asfaltat de la dreta, i seguint per aquest uns 4.5 quilòmetres, topem amb una sortida a mà dreta. Per aquesta seguim 350 metres, tot deixant el cotxe a una corba a l'esquerra. A peu, ens endinsem als bosquets de la dreta per un camí que hi ha i, en uns 40 metres, trobem a la seva dreta el que queda del sepulcre de Navas F.

Sobre aquest megàlit, força malmès, no hem trobat informació... només l'evidència de que només li resta una llosa dempeus.

Seguim la ruta pensant en visitar el proper dolmen de Navas A, però, literalment, ens el vam saltar. Tornem al cotxe, tot i que el sepulcre A vers l'F es troba a només 200 metres en línia recta a peu... anàvem amb els nens, que tot just començaven a caminar, i, a més, mig plovia. Bé, ens dirigim de nou a la carretereta per la que hem vingut, un cop desfets aquests 350 metres de pista que ens han dut a Navas F, virem a l'esquerra com si tornéssim cap a Castelmus, fent uns 350 metres més, allà aturem el cotxe. A peu, ens endinsem al camp de conreu de l'esquerra uns metres fins a un petit espai no treballat. El sepulcre es troba a la cantonada més al nord que es veu des de la carretera, tot just a uns 50 metres d'ella.

Actualment, aquest sepulcre es troba caigut, però poden observar-se força lloses escampades pel terreny. Es documenta que un tal R. Azémar va observar restes del túmul i una paret de pedra seca que l'envoltava el 1987.

Seguim visitant la necròpoli de Navas anant cap al B. Per arribar al megàlit és prou fàcil, només hem de seguir el camí tal i com veníem uns 150 metres més, on hi ha una pista que surt a la nostra dreta. Allà aturem el cotxe, tot enfilant pel camí uns 100 metres, lloc on emprenem cap la nostra dreta direcció cim del turó, tot seguint uns petits corriols de desgast per l'aigua uns 90 metres. Allà, entre arbrat, trobarem el sepulcre. Evidentment, per a aquest és molt recomanable el GPS.

Aquest dolmen simple, curiosament, va ser també una tomba d'època medieval aprofitant la seva cambra... De fet, se'n documenten 21 més al seu voltant. Fou excavat el 1879, moment en què la coberta va cedir, pel que els seus estudiosos van decidir volar-la, donant lloc a l'estat actual del megàlit... sense comentaris. Entre les troballes, podem citar dues denes de collaret i un penjoll en forma d'urpa.

Ara visitarem el G de la necròpoli, que de fet, si seguim les indicacions que hem escrit, el veus abans de veure el B. Es troba a la dreta del camí on hem deixat el cotxe, a uns 80 metres d'emprendre aquest. Nosaltres però, com estem avesats al GPS, vam tirar pel bell mig de la muntanya i ens vam saltar el sepulcre, però bé, el vam visitar igualment.

Sí, encara que no ho sembli, aquí hi ha el sepulcre G de la necòpoli, del que tampoc no hem trobat cap informació.

Molt popers a aquests dos megàlits, es troben els dolmen C i el menhir de Navas, però les condicions climàtiques ens van fer desistir. Igual que tampoc no vam visitar els sepulcres D (el més ben conservat del conjunt) i E, que es troben una mica més lluny... hi haurem de tornar!!

Tornem al cotxe que comença a ploure fortet i anem a visitar l'únic monòlit del dia, el de Navas B. El vam anar a veure perquè és a tocar de la carretera... com hem dit, ja no es podien fer gran caminades.

Des del cotxe, emprenem la carretera asfaltada seguint-la en el mateix sentit que portàvem. Al poc, la carretera fa un fort gir a l'esquerra i, allà, a la nostra dreta, veurem el monòlit.

Tot i que fa cosa d'un metre, sembla que als voltants hi ha fragments que podrien haver correspost a aquest roc. Com a curiositat, nosaltres vam fotografiar-lo cap a la muntanya, però si fas la foto cap al sud, pots captar el gran viaducte de Millau de fons... és difícil no veure'l des de gairebé qualsevol sepulcre d'aquesta població, com ja vam comprovar la primera vegada que vam estar per la zona (Dòlmens a Aveyron I).

Encara que ens deixàvem per visitar part dels dòlmens de Navas degut a la pluja, vam anar a veure el de Calcines, que es troba molt proper a la carretera.

Per arribar-hi, emprenem per la mateixa carretera en direcció contrària a la que hem arribat 2.8 quilòmetres, creuant la necròpoli de Navas. En aquest punt, veiem un camí que surt a la nostra esquerra en direcció quasi totalment contrària a la que portem i aquí deixem el cotxe. A peu, fem uns escassos 20 metres de camí, trobant el megàlit darrere de l'arbrat de la dreta.

Lamentablement, tampoc no hem trobat res d'aquesta última tomba. Ja ampliarem la informació si trobem alguna cosa.

Malgrat que la informació és molt escassa, hem pogut saber alguns detalls d'algun sepulcre que ens permet datar-lo vers el Neolític final - Calcolític. Per la proximitat d'uns als altres, podríem extrapolar aquesta datació a tots ells.

Finalitzades aquestes visites, desfem el camí fins a l'allotjament, que el temps no acompanya i els petitons estan desitjant sortir a caminar.