diumenge, 9 de juny del 2013

Dòlmens a Pinell I i Bassella I

Continuem de ruta pel Solsonès. Aquest cop anem a visitar el megàlit del  Camí vell de les cases. Per arribar-hi, vam agafar la carretera C-26 de Solsona a Bassella. Una mica abans de Castellar de la Ribera, surt una pista asfaltada a l'esquerra  que es bifurca poc després. Cal prendre el camí que surt a mà dreta i seguir-lo fins arribar al trencall de la masia de la Massana. Després d'uns 300 metres, deixem el cotxe i baixem a peu uns 500 metresper la riera que queda a mà esquerra . La cista del Camí Vell de les Cases és a l'esquerra d'aquesta riera, uns metres per sobre d'ella, i al costat d'un filat, tot anat per un camí força estret.

Aquesta cista megalítica té unes dimensions de 1.30 metres d'ample per 1.70 metres de llarg i 0.90 metres d'alçada. Data del Calcolític (2000 - 1800 a.C.).

Fou excavat pel Sr. Llobet i el propietari del Mas Massana el 1960, prospecció de la qual se'n desconeixen els resultats, però poc temps després un veí de la zona va recollir un vas sencer, que ha estat profundament estudiat i catalogat. Anys més tard, el 3 d'agost del 1987, fou excavat pel servei d'arqueologia de la Generalitat de Catalunya, del que es documenten unes troballes de gran quantitat de restes ceràmiques, que van aparèixer juntament amb algun esquill d'os humà, però la gran majoria de restes antropològiques (dents i algun os) van aparèixer a la rampa d'accés.

Tornem al cotxe i tirem direcció Bassella per la C-26, girarem a l'esquerra per la C-14 i, pocs quilòmetres després, agafarem el desviament cap a Mirambell i Tiurana. Tot anant per aquesta pista asfaltada, trobarem a mà dreta un mirador al pantà de Rialb i el dolmen de Perotillo (o Pilotillo). El dolmen (difícil de fotografiar) és a aquest mirador des de que es va traslladar degut a la construcció del pantà.

Cambra simple pirinenca de 2.20 metres de llarg per 1 metre d'amplada (segons dades del 5 de juny de 1996, al seu emplaçament original a Castellnou) i està datat cap al 2000 a.C.

El 18 de maig del 1999, s'iniciaren les prospeccions al sepulcre, del que es van extreure un molí barquiforme i diversos trossos de ceràmica a mà llisa. Al seu interior, apareixen un mínim de tres empedrats, on es troben un fragment ceràmic i dos micròlits de sílex retocats. Per les troballes obtingudes i la manca d'ossos humans, sembla que aquest hagi estat espoliat a consciència. També es van observar dues parets construïdes rudimentàriament pel que podrien ser caçadors, per evitar ser vistos pels animals.

Com a punt final, dues curiositats. La primera és que no hi ha constància de la llosa de coberta i no es té clar si és que el sepulcre no es va acabar mai o bé si aquesta va desaparèixer. La segona... vigileu, mirant el dolmen, a la Cris li va fotre un parell de queixalades el que pensem que era una puça... una de la subespècie REX, carnívores del tot!!!