dissabte, 6 de juny del 2015

Dolmen a Espolla IV

Avui toca excursió amb cotxe... però no us penseu que fàcil, i en grup amb persones que sovint han estat esmentades a aquest bloc. Ens va fer gràcia i, siguem sincers,... un xic d'orgull quan una part d'aquesta gent també ens reconeixia pel bloc.

Vàrem quedar a la cooperativa d'Espolla a un quart d'onze. Allà, ens vam repartir les vint persones que érem en cinc cotxes 4x4. A la Cris i a mi ens va tocar al cotxe d'en Tarrús, el qual va arribar al dolmen amb una roda punxada... però bé, va arribar.

Cal dir que aquesta ruta l'hem fet justament aquest dia perquè es l'únic de l'any en el que pots accedir amb cotxe dins la propietat, ja que hi fan l'aplec de Sant Genís a l'ermita pre-romànica de Sant Genís d'Esprac, i els amos obren l'accés.

Foto de Manuel Lara
De la cooperativa, ens dirigim cap a mas Girarols i, un cop passat el mas, després d'un revolt a la dreta, agafarem a l'esquerra una pista amb el nom de Baussitges. Al poc, veurem unes cases a la nostra esquerra amb un tancat al camí que passa pel bell mig d'elles. L'obrim i tirem tot rectes passant el desviament cap a l'ermita de Sant Genís. A partir d'aquí, o aneu amb 4x4 (millor que sigui curt) o ja heu begut oli. Vas seguint el camí travessant rius i rierols, encaixant cops de roc a la panxa del pobre cotxe i fent girs impossibles, durant uns 13 quilòmetres, en els quals, el cotxe, no passa de primera.

En arribar a l'àrea on es troba el megàlit, deixem els cotxes a una zona sense arbrat a l'esquerra del camí.

A peu, seguim pel camí uns 80 metres, tot fent una corba de nou a la nostra esquerra. Llavors pugem vers el cim de la muntanya, uns 15 metres, i, allà trobarem el sepulcre de corredor del Mas Gamarús.

Del megàlit en qüestió, dir que va ser retrobat per en David (David Vergés i Boix), el tracto de tu, ja que aquell dia vam dinar junts, a l'aplec de Sant Genís, érem asseguts l'un davant del altre... sé que m'ho permet. Anteriorment, havia estat esmentat per Manuel Cazurro l'any 1912, i era conegut pels propietaris de la immensa finca.

Es localitza a 673 metres d'altitud, a una falda arbrada de la muntanya, sense gaire sotabosc, per tant, bastant net, i fàcil de caminar, tot i el pronunciat pendent que hi ha en algunes zones. És de cambra trapezoïdal de 1.70 metres de llargada, 1.00 metres d'amplada i 0.75 metres d'alçada. La llosa cobertora resta caiguda davant del sepulcre, a la part inferior dreta de la fotografia es veu un tros.

Encara no s'hi ha fet cap excavació, però, Enric Carreras i Josep Tarrús el col·loquen cronològicament al Neolític mitjà, vers el 3500 - 2700 a.C., suposo que per la morfologia de la tomba.