TRANSLATOR

diumenge, 12 de març del 2017

Poblat a Argentona

Aquesta entrada del blog, la volia fer jo, el per què? Doncs perquè és a casa meva...

Es tracta d'un poblat iberoromà, situat al terme municipal d'Argentona, gairebé arribant al terme municipal de Mataró. Concretament, a les terres de Can Balanzó (històricament, Can Balençó o Can Balançó, fins temps franquistes, on el senyor Paco Franco va fer canviar el nom), un dels diversos terrenys i masos del meu besavi, que va fer diners amb el cafè, a les Amèriques.

Encara recordo de nen, amb el meu germà i diversos cosins, que vam fer amistat amb els arqueòlegs i els ajudàvem a netejar, a pinzellades, el material arqueològic trobat a l'excavació del 1991.

Bé, al tema, al jaciment no s'hi pot accedir, ja que es troba a la propietat privada de Can Balanzó, i tampoc no us perdreu res, ja que avui en dia es troba soterrat per protegir l'estructura. Però jo us poso les fotografies que tinc de l'excavació que es produí del 2 de setembre al 24 de desembre del 1991, quan jo tenia deu anys, i les de l'estat actual, doncs avui hem fet una calçotada a casa i he aprofitat per fer fotos i prendre les coordenades.

(foto del 1991)

Aquest jaciment arqueològic és un vell poblat que va perdurar al temps, des del Ferro-Ibèric fins al Romà Alt Imperi, vers el 250 a.C. i el 50 d.C., segons el materials recuperats, tot i que es documenten vestigis materials del segle IV a.C.

El van localitzar arran de les prospeccions que van fer per a la construcció de la C-32, l'autopista del Maresme. Aquestes prospeccions del 1989 van determinar que el possible, fos el que fos, devia ser cap a casa meva i cap a la finca veïna de Can Barrau, ja que les restes arqueològiques minvaven quan més pujaves pel Turó de Cerdanyola. Donat que l'autopista havia de passar sobre gran part del jaciment i aquest era molt extens, es va realitzar l'excavació del 1991 als camps de Can Balanzó. A ella es va localitzar un cercle de pedres irregulars, que ben bé, segons el experts, podria ser d'algun tipus d'instal·lació relacionada amb una explotació agrícola del segle II a.C.

Tot seguit, varen localitzar les restes de l'assentament romà. Uns murs d'era tardo-republicanes, a banda d'uns murs que canalitzaven l'aigua del torrent i diverses estances quadrades o rectangulars, cada una d'elles amb llar de foc.

Finalment, es varen trobar restes de mitjans del segle I d.C. corresponents a un tercer període d'ocupació del que va començar sent aquest poblat iber. 

(foto del 1991)
A la foto superior, podem veure part de l'estructura d'un dels hàbitats romans, que és tot el que hi ha fotografiat. Perdoneu, però les fotos són de l'any 1991, les restes romanes són les més evidents i jo no vaig fer les fotos, de fet, no tenia ni idea de què acabaria entusiasmant-me per aquest món, la prehistòria.

El poblat es va remodelar i modernitzar amb el pas del temps, a l'estil romà i així va perdurar en el temps.

 (fotos del 1991) 

A les fotos superiors, es pot veure el diferent gruix de les parets romanes, les més primes són d'era alto-imperial, vers el segle I a.C.

Dels materials arqueològics, part dels quals jo vaig netejar, es documenten a l'informe d'excavació un total de 62137 restes de ceràmica i àmfores d'era ibera, i moltes altres itàliques, púnico-ebussitanes, ceràmica grisa de la costa catalana, també de fenício-púnica i molts altres estils ceràmics més, donat el comerç existent a l'era romana. Aquest fet otorga a Can Balanzó el privilegi de ser el jaciment rural més important d'època iberoromana de tota Catalunya.

Aquest és l'estat actual del jaciment. Ja us deia jo que no val la pena anar-hi, com a molt us podeu emportar una mossegada de la Darwin i la Newton, les dues pastors alemanys que campen per la finca amb total llibertat.


Però si voleu fer una ullada des de fora, us podeu apropar a l'antic jaciment, per un camí que va paral·lel a la C-32, que surt des del túnel que creua l'autopista, tot anat pel camí sorrenc que uneix Mataró i Argentona. És fàcil de localitzar, just a sota del dipòsit d'aigua que veurem pujant pel camí, a la nostra dreta.


Coordenades:

Poblat de Can Balanzó: UTM(ETRS89): 31T, 451500, 4599700

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada