dimarts, 29 d’agost del 2017

Megàlits al Roncal-Salazar II

Nova ruta pel Roncal-Salazar; avui veurem dos sepulcres, maques i verdes muntanyes, valls, poblets, etc. de Nafarroa.

Emprenem el camí tot sortint de Lintzoain per la N-135 direcció Espinal. Passat el nucli i la benzinera abandonada que hem vist diversos dies, girem a la dreta per la NA-140. Seguirem per aquesta 32.1 quilòmetres, deixant enrere diversos pobles, fins arribar a Otsgabia. Just abans de creuar el riu Zatoya i entrar al nucli, deixem la carretera, tot agafant la NA-2012 direcció Irati. Per aquesta seguirem sobre 1.8 quilòmetres, fins prop del punt quilomètric 11, on trobem un camí sorrenc que s'endinsa als camps conreats que hi ha. Aquest, en més o menys 1.2 quilòmetres, ens apropa al dolmen de Landabixkarra o Landabizkarra. El sepulcre es troba a una arbreda (d'aquestes per a que les vaques tinguin ombra) que hi ha a uns 50 metres a l'esquerra de la pista per la que hem vingut.

Fou localitzat per José Miguel de Barandiarán Ayerbe el 20 de juliol de l'any 1923. Segons documenta Luis Millán a les fitxes d'Hilarriak, aquest sepulcre consta d'un túmul de 16 metres de diàmetre i una alçada que en certs punts arriba a 1 metre.

De la cambra sepulcral en sí, es documenten 5 lloses, dues de les quals es troben estintolades al costat de la cambra funerària. La més espectacular és la llosa de coberta, que amida 3.50 metres de llarg per 2.70 d'ample i 0.55 metres de gruix. Podem deduir per les mides de les lloses que resten que la cambra d'aquest megàlit faria un mínim de 0.75 metres d'amplada i 1.35 metres d'alçada, sense poder determinar la seva longitud, tot i que podria ser propera a la llargada de la coberta, que recordem fa 3.50 metres.

No consta cap tipus d'excavació al megàlit.

Seguint per la pista uns 560 metres més, en una corba a l'esquerra, i a escassos 10 metres de la pista, també a l'esquerra d'ella, veiem el dolmen de Larburua o Landabixkarra II.

Localitzat per Tomás López Sellés el 7 de setembre de l'any 1955, i, tot i que, com el seu proper company, ha rebut incomptables visites, no es documenta cap excavació.

D'ell, es documenta un túmul de 10 metres de diàmetre, la seva l'alçada va a zones, n'hi ha on no en queda res, i n'hi ha en les que es poden observar alçades de 30, i fins i tot 50 centímetres.

La cambra sepulcral és al mig de l'obra tumular, i conserva les quatre lloses de l'estança, només falta la de coberta. Aquesta és de forma trapezoïdal, amb una llargada interna de 2.15 metres. El tros més ample de la tomba fa 0.90 metres, i el més estret en fa 0.40. Dir que la llosa número tres (numerada per Hilarriak i tombada sobre el terra) té una llargada de 3.20 metres i una amplada de 1.30 metres, pel que es dedueix, que l'alçada de la cambra mortuòria, seria d'un mínim d'1.30 metres en aquest punt... La de davant no es queda pas enrere i té una amplada d'1 metre.

Després d'una intensa recerca, no hem trobat cap tipus de datació dels megàlits, però, per l'estil arquitectònic, a nosaltres ens semblen neolítics.