dilluns, 31 d’octubre del 2022

Dòlmens a Sant Climent Sescebes V

Aquesta, la d'avui, una publicació complicada, ja que es troba a terreny militar, on, val a dir, ja hi havíem entrat en alguna ocasió, però era quan l'accés no estava vetat com ara, i els monuments que vàrem visitar eren a tocar de cotxe o a pocs metres de distància, i a la banda més exterior de la base (si la base no es trobés on es troba, en podríem veure un bon grapat en un sol dia). Un dels que visitarem avui es localitza relativament proper a les dependències del campament, mentre que el segon es troba més a l'interior i cal recórrer força terreny militar. Cap dels dos té camí definit fins el megàlit i cal anar amb les coordenades. Per anar tranquils i més encara anant amb canalla, s'ha de demanar autorització d'entrada al recinte a les "fuerzas armadas" i que aquestes et confirmin que hi pots entrar i quan, ja que no es permet l'accés si hi ha maniobres. Com a últim comentari, nosaltres vam trigar més d'un any en tenir autorització... així que paciència.

Com dèiem abans, visitarem dos sepulcres, començant pel dolmen de les Closes. Seguint les instruccions dels militars, vam accedir a la zona per Vilartolí, vam passar pel menhir del mateix nom i vam seguir les pistes fins a quedar el més propers possibles al dolmen.  Ens vam emboscar ben emboscats per trobar-lo i vam atravessar un rec sec a dia d'avui amb la sequera, tot i que potser queda algun petit corriol quan és temporada de menys vegetació. El dolmen queda sobre un petit pujol una mica amagat per la vegetació.

La possible galeria catalana o dolmen simple (no sembla que hi hagi espai per encabir un corredor) de les Closes va ser documentat per primer cop el dia 17 de febrer de 1979, quan Jaume Boix, veí de Sant Climent Sescebes, que el coneixia de temps ençà, el va ensenyar a Josep Castells, Júlia Chinchilla, Rosó Vilardell i Josep Tarrús. Tot i això, actualment no es documenta cap tipus de prospecció arqueològica.

La bonica tomba, sobretot si la reconstruïm mentalment (la coberta i una de les lloses laterals, resten trencades en tres trossos cada una), té unes dimensions de 2 metres de llarg per 1.40 metres d'amplada i 1.03 d'alçada conservada. Aquesta es troba a l'interior d'un túmul de 7/8 metres de diàmetre que conserva restes d'un mur de contenció, bastit a raó de pedra en sec.

Per a fer-nos una idea, inserim la planta i l'alçat que presenta Josep Tarrús a la seva tesi doctoral, "Poblats, dòlmens i menhirs".

Extret de la tesi de Josep Tarrús

També cal dir de la llosa de coberta que presenta un gravat força complex format per tres cruciformes units per un regueró. Igual que hem fet amb la planimetria del sepulcre, inserim un calc, també de Josep Tarrús.

Segons en Tarrús i en Carreras, la cronologia del megàlit seria corresponent al final del Neolític i fins a finals del Calcolític, vers el 3000-2200, suposem que per la seva tipologia, ja que, com hem dit abans, el sepulcre no ha estat mai excavat.

Ara anem a veure un altre dolmen, que ja dic que si l'anterior em semblava bonic, aquest és espectacular. Parlem del sepulcre de la Portadella d'en Massot. Si anem en cotxe des de Les Closes, dedicarem més de mitja hora per a recórrer un munt de pistes, travessant gairebé tota l'extensió del campament militar. Ens acostarem al màxim en cotxe, que nosaltres vam deixar a l'inici del camí que s'ha de fer a peu i des del qual, de nou sense corriol definit, arribes a la Portadella d'en Massot. Veient com és actualment l'accés, ens fem a la idea de perquè no fa tant que es va descobrir en comparació amb els seus veïns.

És per això també que es va trobar en aquest estat tan excepcional, és preciós! Bé, com dèiem, fou descobert l'any 1995-1996 per Andrés López i Manuel Ricart mentre recollien suro a la zona. El 2005, en Manuel Ricart va ensenyar el possible megàlit a un altre veí de Sant Climent, en Josep Reig, qui va informar al GESEART a principis de novembre del 2010. Pocs dies després, fou visitat per aquest grup, confirmant la troballa d'un nou dolmen.

Es tracta d'un dolmen simple estil vestíbul/pou, en el que la cambra sepulcral mesura internament 1.90 metres de llarg, per 1.20 d'ample i 85 centímetres d'alçada. D'altra banda, del vestíbul, es documenten unes dimensions de 80 centímetres de llarg per 90 d'ample i una alçada màxima conservada de 20 centímetres.

Es troba dins un túmul circular de 9/10 metres de diàmetre, del que no es conserva, si és que en va tenir, resta alguna de cròmlec peristàltic, tot i que es veu claríssimament un anell de contenció interior, que, segons Carreras i Tarrús, és d'uns 1.5/2 metres de diàmetre (personalment diria que és més gran), utilitzant lloses clavades.

Inserim una planta i un alçat del Josep Tarrús i l'Enric Carreras del seu article sobre noves troballes megalítiques a l'Alt Empordà i el Rosselló (1999-2015).

Extret de l'article "Nous monuments megalítics a l'Alt Empordà i el Rosselló entre 1999-2015", d'Enric Carreras i Josep Tarrús

Per acabar amb el megàlit, en direm que segons els autors acabats d'esmentar, la cronologia relativa d'aquesta tomba seria corresponent a l'era calcolítica, d'entre el 2700 i el 2200 a.n.e.

Per si voleu fer més extensa la visita megalítica d'avui, es poden visitar diversos jaciments, alguns molt propers a les tombes vistes avui, tant dins com fora de la base. Us  deixem aquí els enllaços a les diverses rutes que hem fet per la zona: Dolmen a Espolla IDòlmens a Espolla II i Sant Climent Sescebes IDòlmens a La Jonquera IV, Cantallops II i menhir a Sant Climent Sescebes IIMegàlits i inscultures a Sant Climent Sescebes III i Espolla V i Dolmen i menhir a Sant Climent Sescebes IV.

Nosaltres, pleguem per avui i seguim cap a Cantallops fent una nova visita als dòlmens del Coll de Madàs.

Com a informació addicional, quan contacteu amb els militars, heu de donar les coordenades dels llocs on voleu anar, matrícules dels cotxes que accediran (millor 4x4 o SUV en sequera, alguns són de difícil aproximació), així com els noms complets i els DNIs de tots els visitants.